In Vroegere Tijden

Zang, … komische voordrachten en toneel.

Tegenwoordig houden nagenoeg alle koren zich alleen bezig met zingen. Hoe anders was dat in vroegere jaren bij het Horster Mannenkoor! Weliswaar stond het zingen voorop, maar concerten  werden meestal gecombineerd met komische voordrachten en toneel door leden van het koor. Echtgenotes of verloofden van koorleden mochten evenwel niet meespelen, zodat de damesrollen werden uitgevoerd door tenoren!

De belangstelling voor deze ‘concerten’ was in de jaren voor de Tweede Wereldoorlog zeer groot. De uitvoeringen trokken dan ook volle zalen. Was dit vanwege de zang of de komische voordrachten en het toneel? De historie geeft geen antwoord op deze vraag.
Sinds het midden van de vorige eeuw manifesteert zich bij het koor steeds meer het streven om een hoge muzikale kwaliteit te bereiken en te behouden. De belangstelling vanuit het koor voor deelname aan koorfestivals en zangersdagen op nationaal en internationaal niveau groeit vanaf die tijd meer en meer. Bij een groot aantal van die gelegenheden heeft het koor zich voor wat betreft muzikale prestaties graag willen meten met andere mannenkoren.

In oktober 2002 heeft het Horster Mannenkoor zijn positie in de A-klasse van de mannenkoorzang weer waar gemaakt door bij de provinciale voorronde op 10 oktober 2002 in Voerendaal de eerste plaats te behalen. Dit betekende deelname aan het Nationaal Mannenkoor Festival in september 2003 in Zutphen. Tijdens dit festival, georganiseerd ter gelegenheid van het 150-jarig jubileum van het Koninklijk Nederlands Zangersverbond manifesteerde het koor haar kwaliteiten. Zangers en dirigent waren trots op de 3e plaats in de hoogste categorie.

In juni 2011 heeft het Horster Mannenkoor met goed gevolg deelgenomen aan een internationaal festival voor koren in Lindenholzhausen. De vijf ingestudeerde werken werden door een internationale jury beoordeeld. Het koor behaalde het ‘Zertifikat in Bronze’; een prima resultaat.

In april 2014 eindigde ons koor als 3e in de hoogste klasse op het nationaal korenfestival van de KNZV te Zwolle.